Volg ons:
Bel ons: 8613816583346

Handleiding DT v2.0

werkvormen. Begrijp het doel van elke fase en reflecteer op je bevindingen. Dit kan je enorm helpen in het begeleiden van het proces op school. Bewaak de planning Maak teams Nu je jezelf het Design Thinking proces eigen hebt gemaakt, is het belangrijk te zorgen dat de teams die je begeleidt ook het meeste uit dit proces halen.

Essentiële uitgangspunten bij het motiveren van studenten

Volgens recentelijk onderzoek is de fysieke aanwezigheid van studenten in de les cruciaal voor studiesucces. Regelmatige en zelfs vroege aanwezigheid in de lessen correleert sterk met betere studieprestaties.. Gezien deze bevindingen is het essentieel dat onderwijsinstellingen strategieën implementeren die studenten niet alleen fysiek naar de les …

Blended leren: Van visie naar onderwijsontwerp

Figuur 4: De boom als metafoor voor onderwijsontwerp. Afbeelding van Vecteezy . Risico''s van slecht onderwijsontwerp . Het ontwerpen van BL is niet gemakkelijk (Porter & Graham, 2016). Er bestaat geen universeel recept, dus elke docent zal op basis van de eigen beoogde leeruitkomsten een ontwerp moeten uitwerken. Dit kost tijd.

Vormgeven van een hybride leeromgeving

We vatten een leeromgeving breed op. Het gaat over de inhoud van het curriculum, de fysieke en online leeromgeving, de middelen (instrumenten), het tijdsverloop (tempo, volgorde waarin onderdelen van een …

Scaffolding: praktische inzichten en voorbeelden

Bij deze werkvorm zit een kleine groep leerlingen of studenten (4-6) in het midden van het lokaal (de vissenkom) en de rest van de klas er omheen. In de vissenkom bespreekt een kleine groep de leerstof, wat bijvoorbeeld een vraag of casus kan zijn, en/of doen zij voor hoe iets werkt . De andere leerlingen of studenten luisteren en schrijven mee ...

Blended learning en onderwijsontwerp | Onderwijskennis

Blended learning staat hoog op de agenda in hoger onderwijsland. Het concept blended learning brengt alle kansen voor leren bij elkaar in goed opgezet onderwijsontwerp. Het ontwerpen van blended learning is echter een omvangrijke en …

Onderwijsontwerp

Dit keer: onderwijsontwerp. Onderwijsontwerp. Elk onderwijsontwerp is opgebouwd uit verschillende lagen. Zie het geheel van een onderwijsontwerp als een boom (zie figuur). De wortels staan voor een bepaalde onderwijsfilosofie. Deze onderwijsfilosofie is gebaseerd op leertheorieën, zoals het constructivisme of het cognitivisme.

Aanvliegroutes voor curriculumontwerp

Er zijn tal van aanleidingen voor opleidingsteams om hun curriculum te (her)ontwerpen. Een mbo-school kan bijvoorbeeld een volledig nieuwe opleiding ontwerpen vanwege ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In andere gevallen zal het gaan om het herontwerpen van een bestaande opleiding, bijvoorbeeld vanwege landelijke wijzigingen in de …

Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

Leerdoelen Na het bestuderen van deze cursus: - heb je kennis van verschillende ICT-integratiemodellen. - heb je kennis van de verschillen tussen deze modellen en hun toepasbaarheid. - heb je kennis van ethische aspecten rond het invoeren van ICT middelen in het onderwijs. - heb je kennis van verschillende ICT-technologieën en nieuwe trends en ...

Introductie energie opslagsystemen

Bij de verduurzaming van sectoren, zoals mobiliteit, industrie en verwarming, speelt elektrificering een belangrijke rol. Voor de momenten dat er niet voldoende duurzame elektriciteit wordt …

samenvatting begrijp onderwijs 1

Dit is een samenvatting van begrijp onderwijs van het eerste jaar in de opleiding secundair onderwijs aan HoGent. In de samenvatting zijn ook de examenvragen van dat jaar (2022) toegevoegd. 100% tevredenheidsgarantie Direct beschikbaar na betaling Zowel online als in PDF Je zit nergens aan vast

Energieopslag

Energieopslag verbetert de betrouwbaarheid en veerkracht van het energiesysteem, vermindert de uitstoot van broeikasgassen en maakt de integratie van hernieuwbare energie mogelijk. Er …

Blended learning: Het ontwerpen van een optimale blend

- Low impact Blend (LIB): Toevoegen van technologie ter ondersteuning van het leren in de klas. De bestaande cursus wordt nagenoeg intact gelaten; - Medium impact Blend (MIB): Herontwerp van een cursus door het vervangen van faceto-face - (f2f) activiteiten door online activiteiten; - High impact Blend (HIB): Radicaal herontwerp van een cursus, waarbij inhoud, didactiek en

De Staat van het Onderwijs 2024 | Rapport | Rijksoverheid

Jaarlijks rapport van de Inspectie van het Onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk, het is daarom belangrijk om de basisvaardigheden bij leerlingen en studenten blijvend te verbeteren, structurele aandacht te geven aan mentale welzijn en regionale samenwerking om het lerarentekort aan te pakken Staat van het Onderwijs 2024

Onderwijs ontwerpen, 2022-2023

Een centrale overweging daarbij is hoe wetenschappelijke kennis over hoe mensen leren vertaald kan worden naar een onderwijsontwerp. In deze cursus maak je kennis met de basisprincipes van instructional design, en leer je deze ook toepassen bij het ontwerpen van onderwijs. Daarnaast leer je over verschillende principes, theorieën en debatten ...

De cruciale rol van multidisciplinair onderwijs voor het versnellen …

Met het onderwijsontwerp raamwerk zet Mirjam Selhorst-Koekkoek zich in voor multidisciplinair onderwijs binnen het Domein Techniek.

Ontwerpen van een curriculum | Radboud Universiteit

De toets is van belang voor het verkrijgen van een accreditatie (het uitgeven van erkende diploma''s). In dit proces begeleiden de onderwijsbeleidsmedewerkers van Education Affairs het ontwikkelteam. Stappen in onderwijsontwerp van het curriculum . Een handzaam model in het proces van curriculum(her)ontwerp is het ADDIE-model.

Het ontwerp van een leertraject in samenspraak

saties betrokken bij de validering van het ontwerp. Aan het ontwerp van het leertraject was een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld. Inleiding Om beroepsbeoefenaren beter toe te rusten voor vraagge-richte zorg, werd in 2002 het project ''Scholing in de richting van de vraag: verzorging en verpleging vanuit clie¨ntenperspectief'' gestart.

Blended onderwijsontwerp en digitale didaktiek | Onderwijskennis

Reacties van studenten op het onderwijsontwerp spelen een grote rol bij ontwerp-beslissingen. De bronnen die docenten gebruiken voor ontwerp ideeën zijn, onder andere: directe collega''s, workshops, conferenties, interne diensten, formele professionalisering en onderzoeksliteratuur.

Vakintegratie 1

Vakintegratie past goed bij onderwijs dat zich richt op diepgaand begrip en het verbinden van kennis, het leggen van relaties en het kritisch omgaan met het geleerde (Orpwood, 2007). Het bewust inzetten van vakintegratie geeft leerkrachten en curriculumontwikkelaars handvatten om een aantal uitdagingen van toekomstig onderwijs onder handen te nemen.

TB141E

Hoe snel kan een energieopslag techniek zijn energie weer vrijgeven? Op deze eigenschap is de grootste spreiding te zien onder de verschillende techniek. Bij het vergelijken …

TNO en EBN: Ondergrondse energieopslag essentieel | TNO

Aantonen van de technische haalbaarheid en veilige en economisch rendabele ontwikkeling van waterstofopslag en hoge-temperatuur warmteopslag, in daarvoor geschikte …

Ontwerp van decreet 827 (2020-2021) nr.1 | Vlaams Parlement

Ontwerp van decreet Ontwerp van decreet over het onderwijs XXXI. Blijf op de hoogte van dit initiatief. Download (PDF) Procedureverloop. 31 mei 2021. Ingediend Ontwerp van decreet (PDF) 31 mei 2021. Verstuurd naar de voorzitter 31 mei 2021. Verwezen naar Commissie voor Onderwijs ...

Zes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te …

Om de kinderen te stimuleren om zich te verdiepen in de informatie van het boek, krijgen ze bij de start van iedere les een brief van de Bosbende. De kinderen van de klas worden uitgedaagd om de Bosbende te …

The role of large-scale energy storage in the energy system of the ...

Analyse van de rol van grootschalige opslag in het toekomstige Nederlandse energiesysteem: hoe groot wordt de vraag naar grootschalige opslag in de periode 2030-2050, …

Energieopslag

Er zijn drie redenen voor energieopslag: aanbod- en leveringszekerheid, flexibiliteit en stabiliteit van het elektriciteitsnet. Voorbeelden van situaties waarin energieopslag wordt toegepast zijn (in volgorde van …

Zelfregulatie en motivatie ondersteunen in blended …

Motivatie. Met motivatie bedoelen we datgene wat een student aanzet en drijft om te (blijven) leren en het geleerde toe te passen. Hoewel er diverse theorieën over motivatie om te leren bekend zijn (Cook & Artino Jr, …

Blended learning en onderwijsontwerp: van theorie naar praktijk

Het boek B lended learning en onderwijsontwerp: van theorie naar praktijk is een handleiding voor docenten en onderwijsontwerpers. Ze leren hoe ze het onderwijs optimaal kunnen inrichten, zodat het de leerervaring van studenten verrijkt. Schrijvers zijn Stefan Jongen en Barend Last, beiden werkzaam aan de Universiteit van Maastricht."Het uitgangspunt is …

Curriculumbewustzijn: waarom, wat en hoe?

Dit kan ruimte bieden, maar om die ruimte bewust te benutten heb je ook kennis nodig van het curriculum. In dit artikel alles over het waarom, wat en hoe van curriculumbewustzijn. Het curriculum. Een andere omschrijving voor het curriculum is ''een plan voor het leren'' (Taba, 1962). Het plan omvat de doelen, toetsing, leeractiviteiten en ...

Onderwijs ontwerpen

In deze cursus van Education Support leer je hoe je het ontwerp van je vak kunt verbeteren. Dit doe je op creatieve wijze, waarbij je theorie over actief leren, feedback en formatief handelen, de werking van het brein en het evalueren …

Onderwijsdecreet XXXV

Het niet voorzien van een decretale verankering staat ook haaks op alle investeringen die het GO! heeft gedaan, ook met Edusprong-middelen op basis van een door de overheid goedgekeurd projectplan.Ook hebben we gewezen op de potentieel nadelige effecten voor het GO! van de mogelijkheid die voorzien wordt om een nieuwe kunstacademie op te richten in …

Behandelen of beheersen

Hopelijk begrijp je inmiddels dat dit een wat vreemde vraag is: activiteiten zijn van zichzelf namelijk nooit formatief. ... Maar als we na het geven van de feedback vragen van leerlingen om die feedback te benutten om het bij een nieuwe opdracht beter te doen, dan is de kans aannemelijker (maar natuurlijk nooit 100%) dat leerlingen de feedback ...

5 manieren om onderwijs te ontwikkelen: de curriculumkit in actie!

Het aantonen van wat er geleerd wordt: daar helpt de Kit bij. Het fijne aan de CurriculumKit is dat je een soort onderwijs-maak-gereedschapskist hebt liggen. Naast de ''gewone'' manier van inzetten van de CurriculumKit kun je het namelijk ook op verschillende andere manieren inzetten. Hieronder hebben we vijf verschillende manieren waarmee de ...

De ideale les in 6 stappen

''Goed zo, Stefan, je hebt jezelf een goed advies gegeven.'' Het bijzondere van deze aanpak zit naar mijn mening in het feit dat de docent zich heel bewust is van het belang van een gestructureerde aanpak. Deze bewustheid geeft hij door aan zijn leerlingen. Het verloop van de les in zes stappen: Stap 1: De docent geeft leerdoelen aan

Het onderwijsontwerp aan de hand van het 4C ID …

Het onderwijsontwerp aan de hand van het 4C ID model Het onderwijsontwerp dat ik hieronder beschrijf is aan de hand van het 4C ID model van J. Merriënboer opgesteld. 4C ID model, J. van Merriënboer: De opleiding …

ONDERWIJSONTWIKKELING DOOR ONDERZOEK: ONTWERPFUNCTIE VAN …

van het product. Het ontwikkelteam kan de kwaliteit van het ontwerp vergroten door iemand reflectieve vragen te laten stellen, bijvoorbeeld naar aanleiding van de bestudeerde literatuur of de resultaten van het vooronderzoek. Deze vragen kunnen worden gesteld door iemand van de onderzoeksgroep, door iemand van het manage-

Ondergrondse Energieopslag in Nederland 2030

Het onderzoek bevestigt het belang van ondergrondse energieopslag voor een duurzaam energiesysteem. Op basis van de bevindingen schetsen TNO en EBN mogelijke …