Hoogspanning is een elektrische spanning boven de 1000 volt wisselspanning (effectief) of 1500 volt gelijkspanning. De spanning wordt dan ook meestal in kilovolt (kV) uitgedrukt. Het segment tussen 1 kV en 52 kV wisselspanning wordt ook wel middenspanning genoemd volgens de IEC 62271-200.
Verschillende delen van een hoogspanningsmast. In vakwerkhoogspanningsmasten zijn een aantal min of meer afzonderlijke bouwkundige delen te herkennen die bij elk ontwerp min of meer terugkomen. Het broekstuk is het onderste gedeelte van de mast. Het zijn de vier poten waarmee de mast op zijn heipalen of plaatfundatie staat.
De leidingen bevinden zich over het algemeen op land in de lucht en lopen over hoogspanningsmasten en worden dan hoogspanningslijn genoemd. In het water of in de grond zijn de leidingen geïsoleerd en heten ze hoogspanningskabels. In Nederland worden de leidingen steeds meer onder de grond gebracht.
Spanning is een maat voor de hoeveelheid elektrische energie. Als er een spanningverschil is, bijvoorbeeld tussen de +pool en de -pool van een batterij, dan heeft voor een positief geladen deeltje de +pool een hogere energie dan de -pool. Deeltjes hebben altijd de neiging om altijd naar de laagst mogelijke energie te gaan.
Om elektrische energie van de energiecentrale naar jou thuis te transporteren worden hoogspanningsleidingen gebruikt. Het verlies aan warmte in de hoogspanningsleiding is, door …
Als ik ''s nachts de thermostaat heb teruggedraaid van 20 naar 16C merk ik dat de ketel toch nog regelmatig aanslaat. Ik heb vervolgens gevoeld aan de toevoerleiding die idd ook opwarmt maar niet door pompt naar de radiatoren. De opwarming blijft dus beperkt tot de eerste anderhalve meter van de toevoerleiding.
Met andere woorden, het richt zich op het balanceren van de energie (calorieën) die je binnenkrijgt en de energie (calorieën) die je verbrandt door fysieke activiteit. Om gewicht te verliezen, moet het aantal calorieën dat we consumeren minder zijn dan het aantal calorieën dat we verbranden.
Je elektrische auto als thuisbatterij. Dan is er nog de elektrische auto, dat is een batterij op wielen. De batterij van een normale elektrische auto is minstens 5 keer groter dan een thuisbatterij van 10 kWh. Een Nissan LEAF is er bijvoorbeeld met een batterij van 62 kWh. Met zo''n thuisbatterij heeft een huishouden bijna een week stroom.
OverzichtLijnLekstroomTijdelijke portiekenGezondheidsrisico''s
Het in een elektriciteitslijn veroorzaakte energieverlies wordt vooral veroorzaakt door de elektrische weerstand van die leiding: met het in de lijnweerstand opgewekte verliesvermogen in watt, de elektrische stroom in ampère en de elektrische weerstand van de leiding in ohm.
Hoogspanning wordt voornamelijk gebruikt voor het transport van grote hoeveelheden elektrische energie. Hierdoor worden de verliezen als gevolg van het transport kleiner. De …
Als consument merk je in principe niks van deze fluctuatie. Jij hebt immers een tarief afgesproken met je energieleverancier, dus je blijft per kWh altijd hetzelfde betalen. Waarom stijgt de prijs van duurzame energie mee met de gasprijs? De energierekening van de meeste Nederlanders bestaat uit twee componenten: gas en elektriciteit. Het is ...
Hoogspanning wordt gebruikt om grote hoeveelheden elektrische energie over lange afstanden te transporteren. Om die afstanden te overbruggen – bijvoorbeeld van de opwekkingsinstallatie …
Elektrische auto''s remmen voor het grootste gedeelte af op de elektromotor, om zo energie terug te winnen. De elektromotor van de Enyaq zit op de achteras, dus de achterste remmen worden nauwelijks gebruikt. En zoals je inmiddels weet, roesten remschijven die niet veel gebruikt heel snel. Nu is een beetje roest geen probleem, maar na een ...
Een warmtepomp en gewone elektrische verwarming werken allebei op stroom. Maar hoe ze die stroom gebruiken om warmte te maken, verschilt. Gewone elektrische verwarming (bijvoorbeeld een straalkachel, heteluchtkachel, elektrische cv-ketel of elektrische vloerverwarming) zet stroom volledig om in warmte. 1 kilowattuur elektriciteit wordt dus omgezet in 1 kilowattuur warmte. …
In dit proces gaat helaas altijd een deel van de energie verloren, een rendement van 100% is immers onmogelijk. Hoe kan zo''n centrale, die gewoon een hoop energie verloren laat gaan, toch economisch rendabel zijn? ... Deze installatie kan gedurende vijf uur een vermogen van 1,1 GW leveren en slaat dus iets meer dan 5 GWh op. Ter vergelijking ...
Zolang er op dat moment voldoende stroom wordt opgewekt, laden elektrische auto''s op vol vermogen. Als er minder groene stroom wordt opgewekt, laadt een auto minder snel op. Dat klinkt niet erg praktisch, maar een randvoorwaarde is dat een slimme laadpaal in het eerste half uur altijd op normale capaciteit zal laden.
Spanning De spanning in een bliksemstraal kan oplopen tot honderd miljoen volt! Dit is heel erg veel en als het al lukt om een bliksemstraal op te vangen, komen de leidingen onder zo''n enorm grote kracht te staan dat ze dit niet aan kunnen …
Hoe lang is de garantie op een elektrische fiets? De meeste leveranciers geven 2 jaar garantie op elektrische fietsen. In sommige gevallen zijn er acties van merken die 3 tot soms wel 5 jaar garantie geven. Dit is erg handig omdat als er een onderdeel vroegtijdig kapot gaat deze kosteloos kan worden vervangen.
Je slaat die zonne-energie op in je batterij om die dan ''s avonds en ''s nachts te gebruiken. Zo verhoog je je zelfconsumptie van gemiddeld 30% naar 70% en moet je dus veel minder stroom van het net halen. ... Een thuisbatterij beschikt altijd over een slimme omvormer. Die kan geïntegreerd zijn in de batterij zelf, maar je kan die ook apart ...
Een auto met motorpech stopt op de vluchtstrook, een weggeslagen golfbal vind je ergens (hopelijk) op de baan en een draaimolen houdt ermee op als je er niet continu energie in pompt. Dat lijkt heel normaal, want op aarde ondervindt alles wrijving. De auto stopt door tegenwind en het contact van de banden met het wegdek.
De spanning op het stopcontact, meestal 230 V, is gevaarlijk en veel hoger dan de spanning op batterijgevoede apparaten. Toch spreekt men hier formeel van laagspanning. Elektrische …
Laten we eens kijken waarom. De belangrijkste functie van het ingebouwde laadsysteem is het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom. ... Dit eist wat van de energie op die anders rechtstreeks in de accu zou gaan. ... Let op: Je elektrische auto altijd via DC-laders opladen kan schadelijk zijn voor de accu van je auto. Deze laders zijn meer ...
Opslagmogelijkheden voor elektriciteit kunnen hier te hulp komen. Het basisidee is eenvoudig: op momenten met een elektriciteitsoverschot sla je energie op die je later weer kan gebruiken om …
Een elektrische auto functioneert eigenlijk het best als het tussen de 20 en de 25 graden is. Komt de temperatuur onder de 18 graden, dan kun je dit al merken in bijvoorbeeld je bereik. Bij vrieskou is de elektrische auto dan ook op zijn slechtst. En dat vergroot de kans op pech. Veel voorkomende ...
Zodat je deze energie op een later moment weer kan gebruiken. De accu van je fiets is hier niet voor geschikt. De AA-batterijen van je afstandsbediening ook niet. De opslag is te klein. De opslag capaciteit moet impact maken. Daar komen de …
Op het moment dat er meer elektriciteit opgewekt wordt dan dat het net kwijt kan dan ontstaat er een netoverschot. Dit betekent dat de spanning van je omvormer boven de 253 volt komt en automatisch afslaat. Dit is ter bescherming van de omvormer en daarnaast ter bescherming van het elektriciteitsnet. Wat kan je zelf doen? De omvormer slaat af.
Het resetten van de accu, schoonmaken of vervangen van de spaakmagneet/sensor, het reinigen van contactpunten of het in- en uitschakelen van de elektrische fiets doet het ''m vaak al. Kom je er zelf niet uit, dan kan de dealer of een fietsenmaker je display uitlezen en …
Het opladen van je elektrische auto tijdens het remmen: een milieuvriendelijke en kostenbesparende optie. Bij het testen van elektrische voertuigen hoor je vaak termen zoals ''eenpedaalrijden'' en ''recuperatief'' of ''regeneratief'' remmen. Maar wat betekenen deze begrippen eigenlijk, en waarom hoef je in een elektrische auto minder vaak te remmen?
In het geval van elektrische energie is de kracht elektrische aantrekking of afstoting tussen geladen deeltjes. Elektrische energie kan potentiële energie of kinetische energie zijn, maar wordt meestal aangetroffen als potentiële energie, wat energie is die is opgeslagen vanwege de relatieve posities van geladen deeltjes of elektrische velden ...
De regelgeving rondom het laden op publieke laadplekken is niet altijd eenduidig en kan per gemeente verschillen. De tekst op de onderborden is van belang. Soms wordt er bijvoorbeeld met vensteruren duidelijk gemaakt wanneer er (alleen) elektrische auto''s mogen staan. De regels rondom laadpaalkleven. Het aantal elektrische voertuigen neemt ...
In dit artikel hebben we de basisbegrippen van hoog- en laagspanning behandeld. We hebben gekeken naar de verschillen tussen beide en hun toepassingen. Het is essentieel om veilig om …
De lading van de bliksem loopt via de banden weg naar de grond, het is een fabeltje dat je eerst moet ontladen door tegen de vangrail aan te rijden. Als de bliksem inslaat in je lichaam kan dat zorgen voor zware …
Een batterijopslagsysteem zoals de sonnenBatterie slaat bijvoorbeeld de overtollige elektriciteit op die een PV-systeem op een zonnige dag produceert voor de avond- en nachturen als de zon niet meer schijnt en wanneer energie nodig is in het huishouden, bijvoorbeeld om te …
Een elektrische auto heeft stroom nodig. AutoWeek heeft antwoorden op veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto.