Wat is differentiatie? Als het om differentiatie gaat, is het werk van de Amerikaanse onderwijskundige Carol Ann Tomlinson toon-aangevend. Zij geeft de volgende definitie van differentiatie: "Differentiatie is een onderwijsbenadering waarbij leraren proactief aanpassingen doen in de inhoud van het onderwijs, de leermaterialen, de gevraagde
In het najaar van 2018 werd het Project Differentiatie opgestart als samenwerkingsproject van het Departement Onderwijs en Vorming en de pedagogische begeleidingsdiensten (PBDs) van alle Vlaamse onderwijskoepels en het GO! (Oproep, 2020). Achtergrond voor het project was de modernisering van het secundair onderwijs. Door middel van
Bij het opslaan van energie is het belangrijk dat er op grote schaal wordt gewerkt en dat er zo min mogelijk energie in het proces verloren gaat. Zo zorgt de opslag van elektriciteit in batterijen …
Om het leerproces van hun leerlingen op een hoger niveau te brengen, maken de leraren in de basisschool van het Sint-Barbaracollege te Zottegem de doelen zichtbaar en koppelen er succescriteria aan. Op het einde van het onderwijsarrangement evalueren de leerlingen zelf de doelen die vooropgesteld werden. Een middel hiervoor is de leerladder.
Uit een reviewstudie van Smale-Jacobse en collega''s (2019) naar differentiatie in het voortgezet onderwijs blijkt dat voor het slagen van differentiatie vooral ondersteuning en professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van instructie van belang zijn. Met name door de complexiteit van het uitvoeren van gedifferentieerde instructie.
Voorbeeld: de scheiding in het voortgezet onderwijs in vmbo, havo en vwo. Een andere omschrijving van ''interne differentiatie'' is: het nemen van één of meer didactische maatregelen, waardoor je als docent in staat bent om in je lespraktijk rekening te houden met de verschillen tussen de leerlingen (Lambaerts & Thys, 2007).
Differentiatie in het onderwijs is de manier waarop een docent bewust, positief en planmatig omgaat met de cognitieve, metacognitieve, motivationele en culturele verschillen tussen lerenden en daarop zijn of haar onderwijs afstemt. ... Het is van belang dat iemand die met differentiëren aan de slag wil gaan beschikt over specifieke kennis en ...
Het toepassen van interne convergente differentiatie vraagt van docenten dat ze verschillende voorbereidende stappen doorlopen. Het gaat dan om bijvoorbeeld studentgegevens analyseren, een groepsplan maken en de praktische inrichting van de gedifferentieerde les. Het voorbereiden en uitvoeren van een gedifferentieerde les is een complexe ...
Bosker (2005) vindt het essentieel dat differentiatie een onderdeel is van een onderwijsproces dat optimaal op de leerling is afgestemd. Om doeltreffend te kunnen zijn moet de differentiatie vormgegeven worden volgens een cyclisch proces dat begint met signaleren en diagnose, het vaststellen van de beginsituatie. Vervolgens wordt bij de ...
Er is een oplossing te vinden via bewustwording over de verschillen in differentiatie: het herkennen van verstopte divergentie. Hieronder licht ik de verschillen tussen divergente- en convergente differentiatie toe en …
leerlingen. Op landelijk niveau is er aandacht voor differentiatie, met name in het kader van de professionalisering van leraren. Er zijn in het vo ook forse aandachtspunten. Ten eerste is de onduidelijkheid over wat differentiëren concreet betekent voor het gedrag van leraren, in het vo groot. De grootste groep docenten, met
Daarvoor bestuderen we hoofdzakelijk de differentiatie van leermogelijkheden in klassen en scholen en de gevolgen daarvan voor de loopbaankansen van leerlingen met verschillende sociale achtergronden.
Differentiëren is rekening houden met niveauverschillen van leerlingen door een aantal organisatorische aanpassingen in het onderwijs op een school, ter aanvulling op het klassikaal lesgeven.. Er wordt over het algemeen een onderscheid gemaakt tussen convergente en divergente differentiatie. Het verschil zit hem in het leerdoel waar leerlingen naartoe werken.
2 1.2 Differentiatie: theoretisch-empirische perspectieven 1.2.1 Inleiding Binnen een complexe en snel veranderende context van globalisering en technologische veranderingen,
Om optimale leerkansen te bieden is differentiëren van belang in alle leerlingengroepen. Leerlingen behoren immers wel tot eenzelfde klasgroep, maar bevinden zich niet noodzakelijk in dezelfde beginsituatie. Zij hebben een niet …
perfect voorbeeld van differentiatie was. Door het gesprek hebben Sabine en Mariska allebei inzichten opgedaan om hun onderwijs te verbeteren. Om zicht te krijgen op de mate van de leerlingen, is het daarom nodig om niet alleen in de klas te kijken, maar ook zicht te krijgen op wat zich in het hoofd van de leerkracht heeft afgespeeld. Onderzoekers
In navolging van ons artikel met een overzicht van het energieopslaglandschap in Nederland, onderzoeken we nu enkele van de economische factoren die een rol spelen …
Uit deze studie blijkt dat het belangrijk is om eerst de werkcontext van docenten goed in kaart te brengen bij de toepassing van differentiatie. Overwegingen van docenten. Voor haar onderzoek interviewde Stollman ook vier docenten die meededen aan het GUTS-project aan de hand van video-opnames van hun lessen. Zij vroeg de docenten wat zij ...
Specialisatie van de cellen d.m.v. het aan- of uitzetten van genen. Dit gebeurt in de 1ste weken tot maanden van de zwangerschap en is afhankelijk van de plaats van elke cel in de zich ontwikkelende celklomp, onder invloed van de aanwezigheid van bepaalde chemische stoffen. De 4 hoofdrichtingen zijn; dek-, bind-, spier- en zenuwweefsel.
Tot slot vind je na de voorbeelden een concrete uitwerking van het differentiëren in drie groepen. Voorbeelden van differentiëren . Qua tijd Je laat leerlingen een uur in de week, of meerdere uren per week, kiezen aan welk vak ze werken. Zo ontstaat er differentiatie qua tijd. Het is hierbij wel
Hoe het gebruik van elektriciteit wordt uitgesteld, is essentieel voor het begrijpen van de economische, technische en politieke overwegingen die verband houden met …
De verdienste van het GROW-project is dat het een systematische aanpak voor differentiëren bij rekenen heeft ontwikkeld, het vijfstappenplan. Het maakt ook ... Dit artikel geeft een uitgebreidere uitleg van het stappenplan voor differentiatie binnen GROW. Didactiefonline . Kaskens, J. et al. (2016). Groei in rekenen. Didactief, 7
differentiatie (Sardes-leerstoel, Universiteit Leiden). Dit artikel verscheen in Didactief, november 2019. Bronnen: Lectorale rede van Linda van den Bergh: Waarderen van diversiteit in het onderwijs. Oratie van Eddie Denessen: Verantwoord omgaan met verschillen: sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs. Condron, D.J ...
Het gemiddelde effect van differentiatie in de klas is twee maanden leerwinst in een jaar tijd. Deze aanpak kan ook gevolgen hebben op andere gebieden, bijvoorbeeld voor het zelfvertrouwen. Uit bredere studies komt naar voren dat differentiatie op basis van leerprestaties op de langere termijn een negatief effect kan hebben op de houding en ...
Een belangrijk kenmerk van differentiatie is het geven van feedback. Vóór het geven van feedback vindt een vaststelling van het leerresultaat plaats en wordt een beslissing genomen over te behalen vervolgprestaties. ... Hoofdlijnen uit het onderwijsverslag 2013/2014. De Meern: Inspectie van het onderwijs. Koopmans-van Noorel, A., Blockhuis, C ...
Samenvatting wetsvoorstel differentiatie overdrachtsbelastingDit wetsvoorstel regelt een verdere differentiatie in de overdrachtsbelasting. Het algemene tarief wordt verhoogd tot 8%. Het huidige lage belastingtarief van 2% voor woningen geldt vanaf 1 januari 2021 alleen nog voor verkrijgers die daadwerkelijk in de woning gaan wonen. Meerderjarigen, die jonger …
Vaak is er hierbij wel een gemeenschappelijke basis. De leerdoelen van de leerlingen kunnen dus verschillen. Er is onderscheid tussen interne en externe differentiatie. Interne differentiatie is in de klas. Externe differentiatie is buiten de klas, waarbij het gaat over het onderbrengen van leerlingen in verschillende scholen of groepen ...
Wat is bekend over differentiatie? Differentiatie is één van de sleutels tot het creëren van gelijke kansen. De Amerikaanse onderwijskundige Carol Ann Tomlinson ziet als essentiële kenmerken van differentiatie "Differentiatie is een onderwijsbenadering waarbij leerkrachten proactief de inhoud van het onderwijs aanpassen en/of de leermaterialen, de …
Energy Storage NL is de inhoudelijke expert op het gebied van energieopslag- en conversietechnologie. We bevorderen het bewustzijn en de kennis over de huidige en …