Elektrische voertuigen en voertuigen voor intern transport (NEC 69) Als commissielid draagt u bij aan de normen voor elektrische systemen voor wegvoertuigen die in zijn geheel of die gedeeltelijk worden aangedreven door een eigen zelfstandig/eigen elektri
LEV staat voor Lichte Elektrische Voertuigen, zoals onder meer elektrische steps, de BSO-bus, en elektrisch aangedreven bakfietsen voor vervoer van personen en lading. Voor de voertuigen binnen dit kader is nu geen Europese typegoedkeuring vereist. Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken we als RDW aan een nationaal ...
Bestaande gebouwen kunnen verplicht zijn om een oplaadpunt (laadpaal) te hebben voor elektrische voertuigen. Dat hangt van het soort gebouw af en het aantal parkeerplekken. De …
Voor kleinere elektrische voertuigen, zoals de BMW i3 of de Renault Zoé, kunt u vertrouwen op de MICHELIN Alpin 6-band wanneer u te maken krijgt met moeilijke winterse omstandigheden.Hij wordt hoog gewaardeerd door verschillende opinieleiders zoals de ADAC en heeft MICHELIN geholpen om de Autobild Winter Tyre Manufacturer Award in 2020 en 2021 te winnen.
Wat de elektrische voertuigen betreft, zullen deze labels worden aangebracht: op nieuwe voertuigen vlakbij elk laadpunt van het voertuig en op elke laadstekker; op losse laadkabels; in de handleiding voor de eigenaar van het voertuig of in de digitale handleiding; op laadstations voor elektrische voertuigen vlakbij het
Volgens het Bbl moeten oplaadpunten voldoen aan de eisen van NEN 1010 (artikel 5.21d in combinatie met artikel 4.199, lid 1 Bbl). Dit geldt voor verplichte oplaadpunten, maar ook als ze …
Het opladen van een elektrische auto gebeurt uiteraard met een kabel. De aansluitingen van deze kabels zijn niet bij alle auto''s hetzelfde. De meest voorkomende lader in Europa voor elektrische auto''s is de Type 2 (Mennekes) aansluiting. Bekijk op deze pagina een overzicht van alle soorten laadkabels voor elektrische auto''s.
NEN 9140 stelt specifieke eisen aan het veilig werken aan elektrische voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren. Daarnaast biedt de norm voorschriften voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen. ... NEN 9140:2024 ''Veilig werken aan e-voertuigen'' is klaar ...
De keuring van laadpalen voor elektrische voertuigen is van het grootste belang om de veiligheid, conformiteit en betrouwbaarheid van deze infrastructuur te waarborgen. Normen zoals NEN 1010, NEN 3140, Scope 8 en Scope 10 spelen een essentiële rol bij het waarborgen van de kwaliteit van laadpalen. Dit is niet alleen belangrijk voor EV-rijders ...
Veiligheidsmaatregelen voor elektrische voertuigen opladen Internal Volgens het Internationaal Energieagentschap bedroeg het wereldwijde aandeel van Elektrische Voertuigen (EV) en Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen (PHEV) in 2019 7,2 miljoen stuks. Jaarlijks stijgt dit gemiddeld met 60 % in de periode 2014-2019.
Elektrische voertuigen worden aangedreven door een elektromotor, die gebruik maakt van elektriciteit die wordt opgeslagen in accu''s. Die accu moet regelmatig opgeladen worden. Raadpleeg het overzicht van de oplaadpunten voor elektrische auto''s (opent in nieuw venster). De publieke laadinfrastructuur is in principe voor iedereen toegankelijk.
We zijn aan de basis een Frans bedrijf dat aanwezig is in verschillende Europese landen, ChargeGuru''s missie is om de overgang naar de elektrische auto te vergemakkelijken.Of u nu een particulier bent in een huis, een hotel, een restaurant of een bedrijf!. ChargeGuru is in de eerste plaats een partner voor laadpunten voor elektrische auto''s.Onze expertise dekt alle behoeften …
Voorgestelde wijziging BBL. De wetgever heeft de intentie om, bij de vervangen van het huidige Bouwbesluit 2012 naar het Besluit Bouwwerken en Leefomgeving (kort genoemd Bbl), nieuwe bouwregels op te nemen aangaande de gebouwgebonden elektrische installatie in een "overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen" (lees: in een parkeergarage).
Met zijn hoge stroomdichtheid zou de batterij de weg kunnen vrijmaken voor elektrische voertuigen die binnen 10 tot 20 minuten volledig kunnen worden opgeladen. Universitair hoofddocent Xin Li en zijn team …
Steeds meer mede-eigenaar van mede-eigendom willen een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in hun parkeergarage. In deze uitgebreide gids leest u hoe u op de juiste manier op hun verzoeken kunt reageren, zodat …
Publiek toegankelijke laadpunten zijn laadpunten voor normaal of hoog vermogen die elke dag van de week en vierentwintig uur per dag toegankelijk zijn voor alle gebruikers van elektrische voertuigen. Semi-publiek toegankelijke zijn minstens 10 uur per dag - ook in het weekend - bereikbaar voor alle bestuurders.
Het streven van de auteurs van het vernieuwde ''Praktijkboek Besluit bouwwerken leefomgeving'' (Bbl) is om deze rijksregels voor bouwen, verbouwen en slopen uit …
Bij het opstellen van voorschriften voor nieuwe parkings, zoals het "KB basisnormen brand 2022″(1) en de norm CEN/TS 12101-11(2), werd met deze evolutie rekening gehouden. Deze evolutie is samen met het groeiende …
In haar actieplan inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen van 2017 raamde de Commissie dat tegen 2020 tot 3,9 miljard EUR nodig zou zijn voor oplaadinfrastructuur voor …
Bij het verbouwen van gebouwen kan het verplicht zijn om een oplaadpunt (laadpaal) te hebben voor elektrische voertuigen of leidingdoorvoeren voor oplaadpunten. Dat hangt af van de soort verbouwing, het soort gebouw en het aantal parkeerplekken. De eisen zijn er vanwege de (2e herziening van de) richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III).
Vlaanderen investeert in laadpalen en infrastructuur voor elektrische voertuigen. Streefdoel is de creatie van 100.000 (semi)publieke laadpunten tegen 2030.
EV''s hebben minder bewegende delen, wat leidt tot minder frequent en duurder onderhoud dan voertuigen op gas.; Talrijke regeringen bieden belastingvoordelen en andere prikkels om de kosten van elektrische voertuigen te verlagen. Het federale belastingvoordeel in de VS kan oplopen tot $7,500.; Uit gegevens van het Amerikaanse ministerie van Energie blijkt dat deze …
In bepaalde gevallen is het verplicht om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te installeren op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet gaat het over verplichte installatie van oplaadpunten of wachtleidingen op parkeerterreinen bij gebouwen waarvoor sinds 11-3-2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of ingrijpende renovatie wordt aangevraagd.
Volgens de Wegcode (artikel 70.2.1, 3°, h) moet een parkeerplaats die voorbehouden is voor elektrische voertuigen (bv. aan laadpalen) aangeduid zijn met een verkeersbord E9a ''parkeren toegelaten'' (blauw bord met een witte P) met daaronder een bord waarop het symbool van een stekker is afgebeeld. Deze combinatie van borden geeft aan dat ...
Als er een nieuwe parkeerplaats wordt aangelegd, moet meteen 30% van het totale aantal plaatsen voor elektrische voertuigen bestemd zijn. ... Da''s een fabel. Volgens een recente studie in Zweden, waar elektrische …
De internationale elektrotechnische normalisatieorganisatie IEC heeft recent twee normen gepubliceerd die een beperkte set van opties voor stekkers en stopcontacten voor het opladen van elektrische voertuigen definiëren. Het gaat om de normen IEC 62196-1 en IEC 62196-2. Normen zoals deze zijn van cruciaal belang voor een veilige, efficiënte en massale …
De komende 10 jaar zullen er steeds meer batterij-elektrische-voertuigen (BEV) en Plug-in hybride voertuigen (PHEV) op de weg komen om te voldoen aan de zero-emissie eisen. Voor ondernemers die goederen in de stad moeten brengen of ophalen is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar zero-emissie voertuigen, maar ook met zo min mogelijk