Auteurs: Kate Jiang en Jennifer Zeng. Vertaling: Martien de Wit. Naarmate China''s productie van ''nieuwe energie voertuigen'' (vnl. elektrische auto''s, scooters en motoren) snel groeit, waarbij de helft van de wereldwijde productie nu uit China komt, kan de enorme hoeveelheid afgedankte accu''s ''rampzalige'' milieuproblemen en ''explosieve vervuiling'' met …
Een elektrische auto bespaart over zijn levensduur 60% CO2. De infographic toont dat een elektrische auto over zijn levensduur 60% CO2 bespaart. Dit in vergelijking met een benzineauto. Dit is een schatting op basis van de gemiddelde CO2-emissies voor de stroommix van 2024-2041. Elektrische auto: Productie: 7.500 kg CO2; Accu: 5.000 kg CO2
Van reusachtige lithium-ion accu''s wordt gezegd dat zij het wondermiddel zijn tegen de hopeloze wisselvalligheid van wind- en zonne-energie; ook wordt gezegd dat zij de ruggengraat vormen voor een toekomst met volledig elektrische voertuigen. Geen van beide beweringen doorstaat zelfs maar een oppervlakkig onderzoek.
Lithium-ion-accu''s zijn momenteel de beste beschikbare optie voor elektriciteitsopslag. Ze worden in uiteenlopende apparaten gebruikt, waaronder mobiele elektronica en elektrische auto''s. Het …
Het toenemende gebruik van elektrische voertuigen – zoals elektrische fietsen – maakt van de veilige opslag van lithium-houdende energiedragers (accu''s) een belangrijk onderwerp. Hiervoor introduceert de overheid de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37-2 (PGS37-2), deze wordt straks een cruciaal onderdeel van de Omgevingswet.
Elektrische voertuigen gebruiken veelal lithiumionaccu''s als energieopslag. Het is nog onbekend in hoeverre productiefouten en veroudering van de accu een rol spelen bij de kans op brand. …
ondernemen. Goede informatie over elektrische voertuigen stelt bedrijven in staat de juiste keuzes te maken bij de verduurzaming van hun vloot. RVO heeft aan TNO gevraagd de nu …
(1) Snelle groei van de geïnstalleerde capaciteit voor elektrochemische energieopslag: Volgens onvolledige statistieken van CNESA bereikte de wereldwijde …
Het gewicht van de accu van een elektrische auto is natuurlijk sterk afhankelijk van het model en type auto. Gemiddeld genomen, weegt een accupakket rond de 454 kg, maar bij sommige kan dit oplopen tot maar liefst 900 kg. Als vuistregel geldt: hoe zwaarder de accu, hoe meer energie deze kan opslaan en hoe meer vermogen hij kan leveren.
De toekomst van elektrische voertuigen. Het landschap van elektrische voertuigen verandert snel. Deep-cycle RV-accu''s worden een belangrijke speler in deze transformatie. Hun vermogen om langdurig vermogen te leveren, maakt ze ideaal voor de eisen van elektrische mobiliteit. Naarmate de technologie vordert, worden deze accu''s efficiënter ...
Het accusysteem is misschien wel het belangrijkste onderdeel van accu-elektrische voertuigen. Naast het verkrijgen van de hoogst mogelijke energiedichtheid spelen aspecten als veiligheid, gewicht en duurzaamheid een …
Accu''s. De inzet van accu systemen in zowel groot- als kleinschalige electriciteitsnetwerken neemt sterk toe. Accu systemen in stroomnetwerken hebben meerdere functies: Voltage- en frequentieregulering binnen distributienetwerken; In de functie van snelle response opslag. Wanneer er een onverwachte piekvraag optreedt springen de accu systemen bij.
In de onderstaande tabel staat een overzicht van de verschillende batterijtechnologieën die geschikt zijn voor stationaire opslag. Lood-zuur, lithium-ion en natrium-ion accu''s zijn relatief bekend (zie hier meer over lithium-ion en natrium-ion). Zink-lucht (Zn-lucht) accu''s en natrium-zwavel-kamertemperatuuraccu''s zijn opkomende oplaadbare accu''s.
Elektrische voertuigen zijn daarom meestal zwaarder dan overeenkomstige voertuigen met verbrandingsmotor. De capaciteit van de accu(''s) heeft een grote invloed op het gewicht en de prijs van het voertuig. In het verleden hadden elektrische voertuigen een geringe actieradius met één acculading.
Al in 2030 kunnen batterijen in elektrische voertuigen wereldwijd volledig voorzien in de behoefte aan kortetermijnopslag van elektriciteit. Door ze aan te sluiten op het …
Prijs van accu''s. Vanwege hun substantiële formaat zijn batterijpakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto prijs van lithium-ion-accu''s is de afgelopen jaren echter spectaculair gedaald: begin 2013 sprak zakenkrant Forbes nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze voor …
Een recent rapport over LFMP-accu''s van het Japanse Mitsui is bijzonder positief over de toekomst van deze accu''s: "De toevoeging van mangaan leidt tot een hogere energiedichtheid dan LFP, terwijl ...
Rapport economische betekenis sector elektrisch vervoer Nederland. Samenvatting . EV-sector draagt in toenemende mate bij aan de economische positie van Nederland. Wereldwijd is Nederland één van de landen met de grootste marktpenetratie van elektrische voertuigen . en beschikbaarheid van laadinfrastructuur.
In 2030 rijden er naar verwachting zo''n twee miljoen elektrische auto''s rond. Maar in al die auto''s zit ook een accu. Hoe zit het met de duurzaamheid van die accu''s? Hoe lang gaan ze mee? En …
Toen Ford onlangs zijn nieuwe model F-150 Lightning presenteerde, de geheel elektrische versie van de meest verkochte auto in de VS, was dat een belangrijk moment in de korte geschiedenis van elektrische …
In Nederland voert ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) de recycling van auto-accu''s uit. In de toekomst groeit de vraag naar energieopslag. Gebruikte accu''s van …
Met het gebruik van vastestofbatterijen (solid-state-accu''s) zou de noodzaak van kobalt geheel verdwijnen, maar het kan nog tien jaar duren voordat deze technologie voor de productie van elektrische voertuigen toepasbaar is. "Eerlijk gezegd denk ik niet dat we vóór 2030 vastestofbatterijen in de massaproductie van auto''s zullen zien.
Het parkeren en opladen van elektrische voertuigen brengt een aantal risico''s met zich mee. Het NIPV doet onderzoek naar de brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen. ... Rapport Toekomstbestendige Parkeergarages – 4 juli 2024 Omgevingsdienst . ... Het vermogen van een lithium-ion accu in een (plug-in ...
3 Nationale Agenda Laadinfrastructuur Op de website van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) zijn richtlijnen te vinden voor brandweeroptreden bij elektrische auto''s. Ook in de publicatie Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen is hierover informatie te vinden. Brandgevaar van elektrische auto''s
Over de kosten van grootschalige opslag van elektriciteit wordt al helemaal niet gesproken. Opslag in accu''s. Op dit moment bieden accu''s – afgezien van waterkrachtcentrales bij stuwdammen – eigenlijk de enige …
Opslag van elektriciteit zal een onvermijdelijke rol spelen in ons energienetwerk. Het is nodig om de productie van energie af te stemmen op het verbruik en om het net te stabiliseren vanwege …
Op dit moment is de lithium-ion-accu verreweg de meest gebruikte accusoort in elektrische auto''s. In actuele EV-modellen is sprake van slechts twee celchemieën: NMC en LFP.
Het accusysteem is misschien wel het belangrijkste onderdeel van accu-elektrische voertuigen. Naast het verkrijgen van de hoogst mogelijke energiedichtheid spelen aspecten als veiligheid, …
Over de risico''s van lithium houdende batterijen. De opslag van lithium-ion accu''s brengt risico''s met zich mee. In deze infosheet gaan we in op het risico van brand en diverse mogelijkheden waarmee dit risico is te verminderen. Deze infosheet gaat niet …
Na verloop van tijd kom je dus minder ver met een volle accu. Maar laat je niet direct afschrikken. De batterij van een elektrische auto gaat een stuk minder snel achteruit dan de accu van een elektronisch apparaat. Uit onderzoek blijkt dat accucapaciteit bij oudere elektrische voertuigen slechts 2,3% per jaar is afgenomen.