Steeds vaker vervoeren we meer elektriciteit dan ons elektriciteitsnet aankan. Dat zorgt voor netcongestie (file op het elektriciteitsnet). Hierdoor kunnen bedrijven, nieuwbouw- en energieprojecten vaak geen extra elektriciteit afnemen of terugleveren. Bijvoorbeeld wanneer u uw bedrijf wilt starten, uitbreiden, verhuizen of verduurzamen. Bekijk wat u kunt doen: als …
Klimaatakkoord – Coalitieakkoord Het Klimaatakkoord van 2019 verbindt Nederland aan het uitfaseren van broeikasgasuitstoot en het beperken van de temperatuurstijging. Energie-Nederland ondersteunt deze doelen en vraagt om duidelijk en stabiel beleid voor versnelling. Klimaatwet De Klimaatwet in Nederland bevat beleidsinstrumenten zoals het Klimaatplan, de …
Figuur 1 verschaft een samenvattend overzicht van de mix van aanbodopties om te voldoen aan de gemiddelde vraag naar flexibiliteit per uur in 2015, 2030 en 2050 met en zonder vraagsturing (''DR'' versus ''NoDR'') het …
Energie-Nederland heeft v oor de openstelling van de SDE++ voor het jaar 2023 aandacht gevraagd voor: Een ontkoppeling van de aardgasprijs in de SDE++ voor de inzet van duurzame warmtebronnen. Dit houdt namelijk ook de koppeling van de aardgasprijs en de tarieven voor warmtelevering in stand. Innovaties en doorontwikkeling van warmteconcepten.
In deze studie zijn opties voor nieuw beleid onderzocht voor de inzet van grootschalige batterijsystemen bij het verlichten van de druk op het stroomnet (netcongestie) door de afname van elektriciteit. Kernrapport Beleid voor grootschalige batterijsystemen en afnamenetcongestie (PDF | 17 pagina''s | 863 kB)
Om deze reden is een goed functionerende energieopslag van belang, aangezien energieopslag het energienetwerk in balans kan houden en dus file op het elektriciteitsnet (lees: netcongestie) voorkomt. Elektriciteit opslaan om flexibiliteit op het net te kunnen waarborgen is echter makkelijker gezegd dan gedaan, omdat er vele uitdagingen bij komen kijken.
In de Klimaat- en EnergieVerkenning (KEV) van 2021 wordt geraamd dat wind en zon in 2030 bij voorgenomen beleid voor 68% van de Nederlandse elektriciteitsproductie verantwoordelijk zullen zijn. In de KEV-raming van 2022 (PDF) neemt het aandeel hernieuwbare elektriciteit bij vastgesteld en voorgenomen beleid toe naar 85 procent in 2030. Doordat de zon …
Henk Roefs en de gebroeders van Den Hoek vooroplopen. Dit zijn, uitgezonderd Jan Borgman, grootverbruikers, terwijl we dit project met name richten op kleinverbruikers. Salderen voor kleinverbruikers Het salderen van zonnestroom (en elke andere vorm van eigen opwek) gaat veranderen in 2023.
2 · Het gasverbruik in de Europese Unie is van augustus tot en met november 2022 met meer dan 20 procent gedaald ten opzichte van het gemiddelde voor die periode in 2017 tot en met 2021. Om een tekort aan aardgas te voorkomen hebben de 27 EU lidstaten afgesproken om hun gasverbruik met minimaal 15 procent te verminderen.
Voor elektriciteitsopwekking met fossiele brandstof komt een minimumprijs voor de uitstoot van CO 2. Bij lokale projecten voor energieopwekking is het streven dat burgers en plaatselijke bedrijven voor de helft eigenaar worden. In 2050 heeft waterstof een cruciale functie in het energiesysteem In de industrie wordt waterstof gebruikt als ...
Wetswijziging geen vermindering afvalstoffenbelasting meer voor CO2-uitstoot AVI''s 17 september 2024. In het Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2025 is opgenomen dat wettelijk wordt geregeld dat vanaf 2025 naast percolaat en stortgas ook voor stoffen die na verbranding via de schoorsteen de inrichting verlaten geen vermindering van …
Het rendement van de zonnepanelen in serieproductie loopt uiteen van 15 tot 20 procent. De efficiëntste panelen zijn duurder maar leveren per vierkante (dak)oppervlak ook meer wattpiek, en dus meer duurzame stroom.. Hoogefficiënte zonnepanelen maken in zonneraces of in satelliet-toepassingen het verschil. Als ruimtegebrek geen rol speelt zijn de minder efficiënte …
vrijstelling op kolen voor elektriciteitsopwekking voor het deel dat wordt gebruikt voor elektriciteitsproductie aan het net. • Gedachte achter de huidige vrijstelling is het voorkomen …
Nederland heeft stevige doelen voor CO 2-reductie en de opwek van hernieuwbare energie. Tegelijkertijd raakt het elektriciteitsnet op steeds meer plekken vol. Daarnaast maakt de geplande afschaffing van de SDE-subsidie voor hernieuwbare elektriciteitsopwekking de opbrengsten van zon- en windprojecten onzekerder. Ook wordt het steeds uitdagender om
niveau. Voor waterschappen is dit lokale niveau van belang. Energieopslag draagt bij aan het beter afstemmen van vraag en aanbod en kan zodoende een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatambities van een waterschap. Keuzes voor ener-gieopslag vanuit de doelen van het waterschap of van de energieregio''s hangen nauw samen
Energieopslag is een kwestie die centraal staat in de transitie naar een duurzame en koolstofarme economie. Dit artikel geeft een overzicht van de huidige markt voor …
Betalen voor gebruik We keren ons tegen het rekeningrijden. We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto''s, bestelbusjes en vrachtwagens door ''betalen-naar-gebruik''. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/dal), het traject (regio/stedelijk) en de voor
CO2 uitstoot verminderen; milieuvervuiling tegengaan; zorg voor natuur en dierenwelzijn; er moet altijd elektriciteit zijn; kernenergie is nodig – realisatie na 2030; voorkomen dat het landschap ten offer valt aan windmolens en zonneweides; naast geothermie en aquathermie voorkeur voor windmolens op zee en zonnepanelen op daken; te hoge ambities …
Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) informeert de Tweede Kamer over zijn onderzoek naar hoe dubbele energiebelasting vermeden kan worden bij …
De verhoging van het tarief op aardgas en de verlaging van het tarief voor elektriciteit als klimaatprikkel in de energiebelasting worden doorgevoerd vanaf 2024 in plaats van 2023. In …
In het geval van het segment energieopslag in Nederland spelen al deze factoren een rol. Voordat we ze in meer detail bekijken, helpt het om een breed inzicht te hebben in de technologische noodzaak en beschikbare middelen voor energieopslag, en hoe die middelen kansen bieden voor zowel ondernemers als investeerders.
De VVD houdt in het verkiezingsprogramma vast aan de nationale klimaatdoelen uit de Klimaatwet, die voorschrijven dat Nederland in 2050 klimaatneutraal moet zijn. Om bedrijven duidelijkheid te ...
Hoe het energiesysteem eruit komt te zien hangt af van de energievraag en het draagvlak voor verschillende technische mogelijkheden. Hoeveel en welke technische oplossingen er nodig zullen zijn, is afhankelijk van de grootte van de totale energievraag. Die vraag kan kleiner worden door het verminderen van energie verbruikende activiteiten, door …
Het opwekken, verspreiden en gebruiken van hernieuwbare (duurzame) energie draagt bij aan het streven om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat betekent dat we de uitstoot van broeikasgassen, met name CO2, verminderen naar nul. Het opwekken, verspreiden en gebruiken van hernieuwbare (duurzame) energie draagt bij aan het streven om in 2050 klimaatneutraal te …
De grafiek hierboven vertoont de verandering in het bedrag van de energiebelastingen op gas en elektriciteit. Deze bedragen zijn inclusief een standaard btw-tarief van 21% en zijn de normale tarieven die gelden voor een verbruik tot en met 170.000m3/jaar of 10.000 kWh/jaar. Grotere verbruikers worden belast volgens een degressief stelsel. In de grafiek zijn zowel de belasting …
Batterijen Energie-Nederland erkent het belang van batterijen in een toekomstig energiesysteem, maar vindt aparte stimulering niet nodig. Subsidies voor batterijen zijn niet kosteneffectief volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Verzwaren van het net is vaak goedkoper en batterijen concurreren met andere flexibiliteitsvormen. Focus op het wegnemen van barrières, …
Voor het slim aansluiten van elektrische auto''s op het net, waarbij je dubbel gebruik maakt van de batterij (voor rijden en ondersteuning van het net), is met de Voorjaarsnota € 403,8 miljoen gereserveerd, bovenop het bedrag voor de verplichting van opslag bij zonneparken. Voor moleculenopslag (o.a. gas en waterstof) zal EZK onder meer met ...
Het doel van deze evaluatie is om de effectiviteit en kosteneffectiviteit van de fiscale opzet van de energiebelasting te beoordelen, de belasting als geheel en de tariefstructuur te beoordelen en …
Voor afnemers met een kleinverbruikaansluiting die elektriciteit invoeden geldt dat de energiebelasting op grond van de salderingsregeling wordt geheven over het positieve saldo …